נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מחלות חניכיים: מניעה וטיפול

מחלות חניכיים_ מניעה וטיפול

מחלות חניכיים הן תופעה לא נעימה לחלוטין. אדם יכול להיות בעל שיניים חסינות לחורים אבל לסבול סבל רב ממחלות החניכיים, דלקות, נפיחות אדמומיות ועששת. שמירה על בריאות הפה אינה נגמרת בשמירה על השיניים בלבד אלא בשמירה על חלל הפה כמכלול. אספנו בשבילכם עצות למניעה וטיפול במחלות החניכיים

 

מה הן מחלות חניכיים?

מחלות חניכיים הן מחלות זיהומיות הנגרמות על ידי חיידקים. ישנה נטייה גנטית לפתח מחלות חניכיים, אך היגיינת הפה נחשבת לגורם המשפיע הכי הרבה על התקדמותן.

רובד החיידקים (פלאק) והאבנית גורמים לדלקת חניכיים, שבשלבים המוקדמים מתפרצת בדימום ספונטני ונפיחות בחניכיים. יש מצבים שבהם רקמות התמיכה של השיניים נפגעות, החניכיים מתנתקות מהשיניים והסיבים שמחברים את השן לעצם נפגעים. בלי טיפול, יתכן שיהיה אובדן של שיניים.

מחלות החניכיים נפוצות מאוד, וכ-90% מהאוכלוסייה הבוגרת נמצאת בסיכון להידבק בהן.

 

איך אמנע מהתפתחות והדרדרות של מחלת החניכיים

אחת הבעיות המיוחדות של מחלות החניכיים היא העובדה שהן לרוב אינן גורמות לכאב, ולכן רוב האנשים אינם מזהים את התהליך ההדרגתי של המחלה. רק כאשר יתפרצו תופעות כמו כאב, מורסות, ונפיחות, שהם כבר מצבים מתקדמים של המחלה, ישים לב המטופל שישנה בעיה. לכן ישנה חשיבות רבה לביקורת תקופתית במרפאות מיוחדות כמו מרפאת חניכיים בירושלים. בדיקות אלה יכולות לחסוך כאב רב בהמשך כאשר המחלה כבר תגיע לשלב מתקדם.

 

מניעה של מחלות חניכיים

הדבר החשוב ביותר במניעה של מחלות חניכיים הוא שגרת היגיינה ושגרת טיפולים. לרוב רופאי השיניים ממליצים על צחצוח פעמיים ביום ושימוש בחוט דנטלי לפחות פעם אחת. בנוסף על השגרה הביתית, רופאי השיניים ממליצים על ביקור אצל השיננית פעם בשלושה חודשים.

 

מה הם דרכי הטיפול במחלות החניכיים

השלב ההתחלתי של מחלת החניכיים הוא דלקת חניכיים, המתאפיינת בחניכיים נפוחות ואדומות. טיפול בשלב זה יכול להיות יעיל בהסרת האבנית ושמירה על ניקיון הפה. בשלב זה יש צורך בטיפול מקצועי קל וכדאי להגיע למרפאה ולבצעו בהקדם. כל טיפול במחלות החניכיים חייב להיות מלווה בשגרת היגיינה של הפה, צחצוח פעמיים ביום ושימוש בחוט דנטלי. במרפאה יתכן ותטופלו באנטיביוקטיה לדלקת והפנייה לשיננית.

הפריודונטיטיס הוא שלב מתקדם יותר של המחלה, כאשר ההרס מתקדם לעצם ולסיבים התומכים בשיניים. במהלך זה, השן נראית ארוכה יותר, החניכיים אדומות, נפוחות ומודלקות, והשיניים הופכות להיות ניידות. בלי טיפול, המחלה תמשיך להתקדם ותגרום לתזוזה של השיניים, יצירת מרווחים ביניהם, ואף לאובדן השיניים. במקרים אלה יתכן ותבוצע הקצעת חניכיים – טיפול ניקוי עמוק יותר, ובמקרים קשים יתכן וידרש ניתוח חניכיים.

 

סיכום

בריאות הפה היא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על איכות החיים. להסתובב כל היום עם כאב טורדני בשיניים או בחניכיים, זה יכול להוציא מריכוז, לגרום לחוסר סבלנות וקשב ולהקשות על היומיום. שמירה והקפדה על בריאות חלל הפה תשפר את איכות החיים. כמו במקרים רבים, מניעה והקפדה על שגרת טיפול והיגיינה ימנעו את רוב המחלות – ודברים אלה הם בידינו. עזרה מקצועית תיתן לנו את הכלים ליצור שגרת שמירה על חלל הפה.

מחלות חניכיים

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא כללי