נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

איך להכין חלה מתוקה לשבת

בצק

מי מאיתנו לא אוהב את ניחוח החלה הממלא את הבית ומשרה אווירת שבת נעימה ומרגיעה. הכנת חלה מתוקה לשבת היא מלאכה ששכרה בצידה עם שפע של מחמאות מחברים ומשפחה. תוכלו להוסיף לה צימוקים ודבש, שומשום או קצח ולהגיש לשולחן השבת בגאווה גדולה.

 

מקורות החלה ביהדות

בספר במדבר נאמר ”רֵאשִׁית עֲרִסֹתֵכֶם חַלָּה תָּרִימוּ תְרוּמָה, כִּתְרוּמַת גֹּרֶן כֵּן תָּרִימוּ אֹתָהּ“. החלה היא למעשה לחם מועשר בשמן וסוכר, מה שגורם לו להיות חלק ורך הרבה יותר. עם זאת, אין הוא נחשב למאכל יוקרתי אלא לעממי ובסיסי וזאת על מנת שאפילו עני ואביון יוכלו להניח חלת שבת על שולחנם. מקור השם ׳חלה׳ נובע ככל הנראה מן החלות העגולות המסורתיות שנאפו בימי קדם ופירוש שמן הוא מן השורש מ.ח.ל כמו מחול שפירושו סיבוב. החלה משמשת עד עצם היום הזה כמאכל של שבת וחג על מנת להמתיקם ולהפוך את הארוחה לחגיגית וטעימה במיוחד.

 

הפרשת חלה

אחת משלוש המצוות שניתנו לנשים היא מצוות תרומת, או הפרשת, החלה. במקור היה נהוג לקחת כעשירית מן הבצק המיועד להכנת החלה ולתרום אותו לכהנים. מאחר והיום לא נותרו עוד כהנים בטהרה לא ניתן לקיים מצווה זו כהלכתה, והיא התגלגלה לטקס תרומה שנשים מקיימות עם חברותיהן ובנות משפחתן כסגולה לפריון, מציאת זיווג או בריאות והחלמה. את החלק המופרש נהוג לעטוף היטב ולהשליך לאשפה או לשורפו לאפר מאחר והוא אסור למאכל.

 

איך להכין חלה מתוקה לשבת

ניתן לקלוע את החלה, לאפות אותה בתבנית לחם, להכין אותה מלבנית או עגולה ואפילו כחלה אישית לכל מסובין. תוכלו לפזר מלמעלה שומשום או קצח, פרג מתוק או למלאה בצימוקים ודבש, זוהי הבחירה שלכם, אנחנו רק נלמד אתכם איך מכינים את הבצק ואתם תוכלו לגוון ולהוסיף את כל השאר.

 

מצרכים

קילו קמח

קוביית שמרים טריים או שתי כפות שמרים יבשים

שלושת רבעי כוס סוכר

שתי ביצים גדולות

כוס ושלושת רבעי מים

חצי כוס שמן

מעט מלח

 

הכנה

מכניסים את הקמח לקערה ולשים ביחד עם השמרים. בהדרגה מוסיפים את שאר המצרכים ולשים היטב עד שמתקבל בצק חלק ומבריק. מורחים מעט שמן על הבצק, מכסים ונותנים לו לנוח ולתפוח.

לאחר שהבצק מכפיל את נפחו מחלקים אותו לשלוש רצועות, קולעים לצמה ומניחים לתפוח שנית.

לאחר שהבצק הקלוע מכפיל את נפחו מברישים בביצה, להזהר לא לתת לביצה להיקוות בין המקלעות כדי שלא לקבל מרקם של חביתה, אופים בחום של 180 מעלות עד להזהבה.

 

לסיכום

חלה מתוקה לשבת היא לב ארוחת השבת, ואפייתה בבית תפיץ ניחוחות מענגים שימשכו את כולם להתיישב ליד השולחן. ההכנה הפשוטה והמהירה והמחמאות שיגיעו בעקבותיה יעניקו לכם עונג שבת אמיתי ואווירה חגיגית וחמה, משפחתית ונעימה.

חלות לשבת

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא מאפים ואפייה
טבח
מה לומדים בלימודי הקונדיטוריה?

קונדיטוריה ואפייה הם ענפים בגסטרונומיה המתמחה בעיבוד קינוחים כגון עוגות, מאפים, פשטידות ושאר יצירות מתוקות. קונדיטורים הם אנשי מקצוע